Januari 2019

Med anledning av tidigare information så kommer här uppdatering med mer konkret information och förtydligande. Nedan finner ni även en guide (steg-för-steg) till hur du uppdaterar din beställning för att få din fiberinstallation till din fastighet under byggnationen.

På grund av dyrare kostnader under projektet önskar vi nyttja korrekta skatteavdrag som är tillgängliga i våra standardavtal hos Stadsnätsbolaget avseende ROT/RUT som leder till att vi kan bygga projektet mer kostnadseffektivt. Stadsnätsbolaget är experter på landsbygdsfiber. I våra beställningsvillkor har vi möjlighet till mindre åverkan både på tomt och terräng.

Därför behöver du som kund uppdatera din tidigare beställning för att vara garanterad din installation.


Nedan följer skillnaderna med det den nya beställningen:


AVTALSLÄNGD
-På grund av respons från boende har vi korrigerat avtalslängden på den nya beställningen till 12 månader (istället för 24 mån som branschstandard). Detta för att boende ej ska känna sig låsta i längre period. Byggnationen fortlöper efter vintern lagt sig och tidsplanen är beroende av antalet fastigheter som uppdaterar sin beställning. Många har redan uppdaterat sin beställning, så om du ej har gjort detta rekommenderar vi att du gör detta snarast!



PRIS

-All betalning sker efter levererad produkt
-Avdraget för ROT är förändrat från 2 010 kr till 2 940 kr
-Avdrag för RUT är tillagd om 3 990 kr

Alternativ 1 – 14 490 kr
Alternativ 2 – 16 490 kr
Alternativ 3 – 23 330 kr
(se konkret redogörelse vid ”uppdatera din beställning” nedan.)


Avdraget för RUT nyttjandes ej inom fiberinstallationer vid tidpunkt av er gamla beställning. Detta är numera en standard för invändig IT-installation. Stadsnätsbolaget tar ansvaret och utför avdragen åt kund. Kund ansvarar endast för att veta att denne är berättigad skatteavdrag genom t.ex. att kund betalar skatt i Sverige och har ej använt upp sin pott om 50 000 kr under 2019. Om avslag skulle ske, fast kund är berättigad avdrag så kommer Stadsnätsbolaget att stå för denna kostnad enligt vårt nya avtal.

Att höja dessa avdrag innebär att totalkostnaden blir högre utan avdragen, men för att kompensera detta så kommer den nya beställningen att bli 400 kr billigare än den tidigare för dig som slutkund vid nyttjande av erbjudandet.

EFFEKTIV UTBYGGNAD – MINDRE ÅVERKAN

Stadsnätsbolaget är experter på fiber på landsbygd. Genom vårt egna avtal utför vi byggnationen (vid behov) med ”smartare” dragningar på tomt och vidare till närmsta granne om grävavståndet från stamledning är av längre avstånd. Genom detta slipper vi åverkan på samtliga tomter med långa avstånd och gör minimal påverkan. Vi som leverantör har i sådant fall det fulla ansvaret för kablarna till närliggande fastigheter. Detta förtydligas i beställningsvillkoren.

Er tidigare beställning var ej anpassad för byggnation på landsbygd.

Vi utför byggnationen fackmannamässigt och följer branschstandard från Robusta fibernät.
Läs mer på stadsnätsbolaget.se.




ANDRA VILLKOR OCH ÄNDRINGAR

-Drift och underhåll – 9 kr /mån
Som standard har Stadsnätsbolaget en drift och underhållsavgift för utrustningen. Detta är en standard i nätet men finns med i det nya avtalet. Avgiften betalas endast då du har aktiva tjänster på fibern. Kostnaden betalas gentemot faktura en gång per år. Vid ej nyttjande av tjänster tillkommer ingen avgift för detta.

-Säkerhet för skatteavdrag (ROT/RUT)
I den nya beställningen finns en garanti på att Stadsnätsbolaget står för kostnaden av skatteavdrag om avslag sker från Skatteverket avseende avdrag för ROT/RUT för kund. Detta om kund är fullt berättigad avdraget. I den tidigare beställningen hos Telenor så stod kund för risken.

-Fasadbox – standard på landsbygd
Fasadbox används för att effektivisera installationen. I och med att vi installerar fibermottagare på insidan och en box på utsidan behövs bara ett hembesök. När vi sedan blåser fiber i de nedgrävda rören svetsar vi fibern i boxen på utsidan vilket betyder att du som kund inte behöver vara hemma när vi svetsar och aktiverar fibern i fastigheten.

Om det mot förmodan skulle hända något med fibern i framtiden, t ex ett brott någonstans på fiberröret så kan vi enkelt blåsa i ny fiber och utföra allt reparationsarbete utan att kunden behöver vara hemma vid tillfället. Samma sak gäller vid allt typ av underhållsarbete avseende fibern.


UPPDATERA DIN BESTÄLLNING

Hur uppdaterar jag min beställning?

1.Besök vår portal: portal.stadsnatsbolaget.se
(tidigare länk till portalen innehöll ”www”, detta har gjort att länken ej fungerat)

2. I textfältet på första sidan under ”Framtidens villafiber” skriver du in din adress
(T.ex Storgatan 20). Ni ska ej använda funktionen ”logga in” för detta. Denna funktion kommer att vara tillgänglig när ni uppdaterat er beställning.

3. Gå vidare på ”Beställ här”

4. Välj här önskat erbjudande. Valet markeras med blå ram.
(Redogörelse av val läses nedan)

5. Skrolla ner och fyll i dina uppgifter under ”Dina uppgifter”

6. Tryck sedan på ”Till förhandsgranskning”

7. Bekräfta din uppdatering och beställning genom mobilt bank ID.
OBS! Om du har ej mobilt bank id, vänligen kontakta Tony Andersson på information nedan

8. Du har nu uppdaterat din beställning och kan invänta kontakt för din installation!



Alternativ 1
14 490 kr – Nyttjande av rot/rut + behåller sitt tjänstepaket
(Tidigare beställning innehöll val av tjänst med Telenor, 199 kr för internet alt 399 kr för internet & TV)

Alternativ 2
16 490 kr – Nyttjande av rot/rut – utan tjänstepaket

RUT – 3 990 kr
ROT – 2 940 kr.
(avdragen beräknas på nuvarande år då betalning och byggnation kommer ske under 2019)

Alternativ 3
23 330 kr – Anslutning utan ROT/RUT


TIDSPLAN

-När får jag min fiber?
Preliminär tidsplan är beroende av tjäle i marken samt tidsramen för kunder att uppdatera sin beställning. Uppdaterar samtliga sin beställning innan tjälen släpper har vi en färdig detaljplan (då denna är beroende av nya beställningarna) och kan utföra arbetet så fort som möjligt.

Kunder beräknas då få sin installation under slutet av april-juni.


-Vad händer om jag inte uppdaterar min beställning?
Vi kan ej ge några garantier för installation för kunder som väljer att inte uppdatera sin beställning. Ni kommer då att bli kontaktade och er tidigare beställning annullerad. Möjlighet för anslutning till den nya infrastrukturen kommer att finnas till senare skede. Dock kommer prissättningen att vara efter ordinariepris där entreprenörskostnader är inräknade och även beroende av antalet hushåll som önskar att efteransluta sig.


Sammanfattning
-Samtliga behöver uppdatera sin beställning
-Uppdaterad beställning hjälper oss att bygga mer effektivt
-Uppdaterad beställning speglar verklighetsenligt Rot&Rut-avdrag
-Slutkundspris rabatteras med 400 kr
-Tidsplanen är beroende av tidsramen fastighetsägare uppdaterar sin beställning
-Ny beställning korrigerad till 12 mån bindningstid
-Fasadbox används efter korrekt branschstandard på landsbygd


ÖNSKAR KONTAKT

-Har du frågor eller söker mer information?

Mitt namn är Tony Andersson och arbetar som kommunikationsansvarig för ert projekt på Lisö.
Mitt jobb går ut på att hjälpa dig som kund med information och hjälpa till med ärenden under uppdateringen av beställningarna.

Du är varmt välkommen att maila eller ringa mig veckodag som helg!

Tony Andersson
Tony.andersson@stadsnatsbolaget.se
0760611961